Joga śmiechu

Joga śmiechu jest techniką stworzoną w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia przez indyjskiego doktora medycyny Madana Katarię, który zauważył, jak śmiech może wpływać pozytywnie na nasz organizm i nasze samopoczucie. Zajęcia są połączeniem ćwiczeń śmiechowych, oddechowych oraz relaksacyjnych. Po krótkim wprowadzeniu, które otwiera każdą sesję, przechodzimy od razu do sedna, czyli do śmiania się, natomiast krótka relaksacja lub wyciszenie na koniec pozwala nam spokojnie wrócić do teraźniejszości. Nie ma tutaj trudnych pozycji jogicznych (asan), jest za to dużo śmiechu i wspólnej, dobrej zabawy (śmiejemy się do siebie, dzieląc się ze sobą energią śmiechu). Jest to świetny sposób na rozbudzenie się rano, napełnienie akumulatorów wieczorem lub integrację w gronie grupy warsztatowej lub pracowniczej. Joga śmiechu dotlenia, rozluźnia, poprawia humor, ponieważ jak wykazały badania, nasz organizm nie rozróżnia między śmiechem wywołanym a naturalnym, spontanicznym. Śmiech to również angażująca przeponę aktywność fizyczna, dlatego też po sesji możemy czuć się rozbudzeni lub przyjemnie zmęczeni. Zaś ponieważ śmiejemy się wspólnie, czujemy się swobodniej i bardziej spontanicznie pośród innych uczestników. 🙂

Sesje jogi śmiechu prowadziłem lub współprowadziłem dla firm (P&G, Budlex, Ziemia Polska), organizacji (Towarzystwo Inicjatyw Twórczych Ę, Teatr Junior w Gdyni) czy podczas eventów (Wielkie Śniadanie Nutelli, Piknik Rodzinny w Zgierzu, Finał WOŚP oraz Przystanek Woodstock dla BlaBlaCar). Sesje mogą być jako odrębna całość (0,5-1h), mogą też być połączone w większe warsztaty na przykład z ćwiczeniami integrującymi grupę, tworzeniem map marzeń i in.

Filmiki oraz rekomendacje z jogi śmiechu są do obejrzenia w odpowiednich Zakładkach.